Kvalita a úroveň jakékoliv společnosti, která poskytuje služby zákazníkům, je výrazně určována vlastní zkušeností klienta se zástupci dané značky. Bavíme-li se o realitním trhu, je každý realitní makléř vizitkou mateřské realitní kanceláře. Na to se často zapomíná a to jak ze strany realitních kanceláří, tak bohužel i ze strany makléřů. Makléři si často neuvědomují, že jak si je klienti jednou “zaškatulkují”, tak je budou vnímat další roky.
V momentě, kdy se vlastník nemovitosti rozhoduje o tom, zda si bude prodej realizovat sám nebo volí mezi realitními kancelářemi (makléři), přicházejí na řadu často reference známých a přátel. Dalším zdrojem informací a dat při volbě makléře či kanceláře, je také jejich vystupování a sebeprezentace. Nemluvím v tomto případě jen o kvalitě fotografií, pečlivosti při sběru dat nebo kvalitě textů. Mluvím zde obecně o celkové profesionalitě, zájmu o obor a o dění na trhu, přijímání nových trendů apod.
Rád bych se s vámi dnes podělil o pár témat, která mě v posledních týdnech zaujala. Právě se totiž chýlí ke konci šestitýdenní akce, kterou jsme spolu s Reality iDNES pořádali teď na podzim - Realitní roadshow. V rámci 6ti zastávek se potkáme se zhruba 300 účastníky, kteří (mám pocit), na sobě chtějí nějak pracovat. Něco se dozvědět a možná se posunout dále. Zároveň ale posouvají dál i nás pořadatele i přednášející.
Makléř a jeho osobní značka
Zmiňovaná akce je určena zejména pro lidi spojené s realitní branží. Nemusí se vždy jednat o realitní makléře nebo majitele realitních kanceláří, ale také například o drobné investory do nemovitostí. Akcí se účastní i lidé, kteří v daném oboru nabízejí nebo hledají určité služby, novinky, trendy či nápady.
Jedním z prezentujících byl i Jiří Pathy, generální ředitel Gepard Finance, se kterým jsme diskutovali téma prodeje těchto specifických služeb. I přesto, že Gepard Finance cílí na trh hypoték a pojištění, ve kterém jsem byl kdysi hodně aktivní, je zde jasná podobnost s trhem realitním. Utkvěl mi v paměti názor Jiřího v tom smyslu, že (nedovedu citovat doslova) “hypotéka se neprodává”. To co by se mělo prodávat je ten určitý “výsledek” nebo “přínos” dané služby pro klienta. V tomto případě pořízení bydlení. Ale to co rozhoduje o tom, zda poradce či makléř zakázku získá, je daná schopnost přesvědčit a ujistit klienta, že právě poradce je tím, kdo je toto schopen zajistit nejlépe. To mne zaujalo.
Z tohoto pohledu je velmi důležité nejen to, co o sobě makléř uvádí na svém facebookovém profilu či na stránkách, ale i jak se ve skutečnosti profiluje. Sami víte, že někteří makléři se staví do role “pracuji pro bohaté”, z některých vyzařuje “jsem nejlepší”, jiní jsou skromní a je dost takových, kteří se snaží nevybočovat z davu. Často z důvodu nízkého sebevědomí a z obavy o to, zda jsou dostatečně dobří.
Realiťák roku - nejlepší makléři v ČR
Pod záštitou Realitního vzdělávacího institutu se také koná soutěž “Realiťák roku”. Soutěž končí po Novém roce, ale účastníci soutěže s nejlepším průběžným umístěním byli vyzváni, aby se v rámci realitní roadshow podělili o své zkušenosti s ostatními. Bylo pro mne velkým překvapením, jak různorodé typy lidí se zde setkali.
Byl jsem překvapen i tím, že mezi těmi nejlepšími často chybí ty nejznámější tváře z Facebooku. Samozřejmě rozumím, že ne každého baví soutěžit a ne každý má potřebu se zviditelňovat právě tímto způsobem.
Co mě ale překvapilo a zaujalo, byla téměř vždy viditelná pokora makléřů při prezentaci své práce i jejich výsledků. Zaznívaly věty typu: “že nejsou těmi, kdo by mohli radit ostatním” nebo “že jen poctivě dodržují rady, co dávají jiní na internetu nebo na školeních”. To překvapující bylo, když byli dotázáni na své výsledky. Tito lidé často za rok prodají i více jak 20 nebo 30 nemovitostí. Podle statistik, je průměr na jednoho makléře kolem 7-8 zakázek za rok.
Realiťák roku - cena ADOLu
Přijde mi, že své výsledky makléři často podceňují a neradi se osobně prezentují. Jedna z účastnic Roadshow mi dokonce tvrdila, že nedělá videoprohlídky, kde by ona sama nemovitost prezentovala. Prý proto, že nemá dobrý hlas a nedoporučuje jí to okolí. To je přece obrovská škoda! Chybí nám všem dnes často odvaha a autenticita! Pro své okolí a pro klienty, kteří ji dali důvěru, je přece daná makléřka tou jedinou správnou, kterou si zvolili na prodej své nemovitosti.
V ADOLu jsme se shodli, že je třeba podpořit ty, kteří se nebojí vystoupit z davu a jsou ochotni se prezentovat jako odborníci lidem z ulice. Těm, kteří se jednou mohou stát jejich zákazníky. Proto jsme v rámci Realiťáka roku připravili cenu ADOLu, kde budeme odměňovat makléře, kteří si udělají vlastní medailonek (představení) a půjdou s “kůží na trh”.
Realitní makléř je vizitkou realitní kanceláře
Většina majitelů realitních kanceláří si tento fakt uvědomuje a své makléře podporuje. Ne vždy je ale snadné makléře k takové prezentaci “přinutit” nebo spíše motivovat. Rád sleduji ty, kteří se nebojí ukázat jak na fotografiích při práci, při náběrech nemovitostí nebo při videoprohlídkách.
Dnešní doba spěje k tomu, že reference na dodavatele a ověření kvality jejich služeb hledáme na sociálních sítích. Pokud je na webu pak připravena i kvalitní prezentace osoby makléře, chtě nechtě nás taková skrytá reklama může přimět nakoupit právě zde!
Tak se nebojte, nestyďte a ukažte se Světu! Jste lepší, než si myslíte!