Stále více podnikatelů dnes přemýšlí, jak přilákat na svůj produkt nebo službu přes internet své potencionální klienty. Jednou ze zajímavých možností je obsahový marketing. I když ADOL není realitní kancelář, jsou naše produkty zaměřeny jak na realitní kanceláře, tak na investory do nemovitostí. Tedy i pro ty co nakupují nebo prodávají nemovitosti. Cílová skupina klientů je tedy částečně stejná.
Před rokem jsme začali obsahový marketing „testovat“ i my (spustili jsme firemní blog) a dnes bych se rád s vámi podělil o zkušenosti s tímto médiem. Nejsem odborník na marketing, stejně jako asi většina čtenářů našeho blogu. Proto věřím, že alespoň někomu, kdo je úplně na začátku, námi získané zkušenosti pomohou.
Co je obsahový marketing
Velmi zjednodušeně řečeno se jedná o tvorbu hodnotného obsahu, který má za cíl oslovit publikum tj. lidi/uživatele internetu, kteří hledají odpověď na určitou otázku. Pokud uživatel nalezne článek s odpovědí na vašich stránkách, stanete se pro něho v dané otázce expertem. Je praxí ověřené, že takovému člověku pak uživatel zavolá pravděpodobněji než někomu uvedenému ve „Zlatých stránkách“ v dané rubrice.
Obsahový marketing není jen o psaní článků na blog, je také o tvorbě postů na Facebook, tvorbě videí s návody a různými tipy na Youtube, až po přidávání fotografií na Instagram. Vždy se ale jednotlové nitky z těchto sociálních sítí sbíhají na místo, kde je obsah publikován a to je většinou právě firemní web resp. blog.
Příklady
Realitní makléř na svém blogu napíše článek o tom, jaká jsou rizika prodeje nemovitosti bez realitní kanceláře. Vlastník nemovitosti, který o prodeji uvažuje nebo již s prodejem začal se rizik zalekne a obrátí se s prosbou o pomoc na profesionála. A proč ne na někoho, kdo zná přesně daný trh, vysvětlil mu rizika a nabídne mu pomocnou ruku?
Z branže eshopů může být příkladem „Jak správně vybrat bazén na zahradu“, který vytvoří prodejce bazénů a bazénového příslušenství. Poradí nejen jak ideální bazén vybrat, ale jak ho sestavit, jak se starat o vodu a jaké doplňky určitě vlastník bazénu do budoucna bude potřebovat.
Správné načasování a témata
Nejtěžší je správné načasování. Ne každý si totiž přečte váš článek v momentě, kdy hodlá nemovitost prodat nebo když chce koupit bazén. Někdo naopak již ví, jaký bazén si koupí, ale neví jak ho postavit, jiný řeší zazimování apod. U prodeje nemovitostí lidé řeší nejčastěji správnou inzerci, smlouvy, daňové otázky, výši ceny atd.
Proto je potřeba mít obsahu poměrně hodně a to na různá témata. Zkrátka tak, aby si každý návštěvník webu nebo blogu našel to, co v daný okamžik potřebuje. Bohužel k tomu, aby potencionální zájemce našel váš článek v pravý čas, jej musíte správně propagovat. O tom ale až za chvíli.
Kvalita obsahu
Zde opět mluvím spíše ze své zkušenosti... Těžko může tvořit dobrý a kvalitní obsah někdo, pokud o dané branži neví vůbec nic. Pokud ovšem nemáte čas nebo se bojíte „umělecky“ projevit, najmutí toho správného člověka (copywrittera) se nevyhnete. Jsou to většinou lidé, kteří umí hezky psát a jsou schopni dělat určité rešerše na zadaná témata.
Dobrý „copík“ nebude ale levná záležitost a jeden článek vás tak může přijít i na 1.500 – 2.000 Kč. Samozřejmě může být i dražší, ale i levnější. Nevím však jaká bude kvalita. Budou se vás snažit přesvědčit, že vědí, jak mají články psát, jak mají být dlouhé a kolik klíčových slov mají obsahovat atd. Jestli to skutečně umí a zda strategie bude fungovat, zjistíte buď pocitově po pár článcích nebo v horším případě až po měsících a to z tvrdých dat (proklikovost, čtenost, počty sdílení).
Často mám pocit, že články od běžných copywritterů nejdou do hloubky (ani nemohou, pisatel obor nezná), je to obecné „plácání“ možná dobré pro laiky. Takže mi takové články nevadí, pokud mi někdo dává tip na víkendový výlet nebo jak nejlépe napustit vodu do bazénu. Ale čím je obor, ve kterém se pohybujete, specifičtější a odbornější, budou tito lidé narážet na malou znalost faktů.
Já jsem se proto rozhodl psát články sám. Píši hodně z praxe a ze zkušeností, které jsem sám zažil. Časem se tato témata vyčerpají a naopak přicházíte na témata obecnější nebo oborově podobná. Tam se zkrátka zavřu s „Googlem“ na pár hodin o samotě, čtu články k tématu, zavolám lidem z oboru u kterých vím, že daný problém řešili nebo znají.
Pravidelnost
Obsah je nutné publikovat pravidelně. Nikde není řečeno, že 1x za týden je dobře a že 1x za měsíc je málo. Co jsem zjistil, tak měsíční publikování je asi nejzazší lhůta, aby si lidé ještě pamatovali kdo jste a že od vás něco dostávají. Já jsem zvolil týdenní frekvenci, protože je to „prý“ nejlepší. Kdybych dnes potkal toho autora článku, kdo to psal, dal bych mu někdy „do nosu“ - týden je opravdu krátká doba...
Délka článků na blog
Hledal jsem také tu nejlepší délku článku na blog, kterou doporučují profesionálové v oboru. Přijde mi, že jsem k žádnému konkrétnímu číslu nedospěl. Některé zdroje uvádí 100-500 slov (cca 3.000 znaků), jinde zase doporučují delší články. Přijde mi, že při 300 slovech vlastně nic neřeknete. Mohou být vhodnější pro kratší zprávy. Pokud chcete ovšem udělat případovou studii, těžko se do tohoto rozmezí vejdete.
Pro mě je to ale těžké. Zkrátka pokud mám téma, snažím se napsat 1-2 stránky A4 ve Wordu. Je-li téma delší, přemýšlím jak jej rozdělit. Často mi vlastně již při psaní určitého článku vyvstanou nápady na články další, které téma doplňují.
Jen obsah nestačí
Je nutné zmínit, že obsah nemůže fungovat sám o sobě. Nedílnou součástí tvorby obsahu je také hledání způsobu, jak tento obsah efektivně dostat k cílovému publiku. Pokud totiž nedáte nikomu vědět o tom, že jste zajímavý obsah vytvořili, nikdo si jej nepřečte.
K tomu abychom v ADOLU dostali články k našim uživatelům a potenciálním zákazníkům, využíváme službu na rozesílání emailů (emailing) a také umisťujeme odkazy na sociální sítě (Facebook, Twitter, LinkedIN).
Příští článek se bude věnovat tématům článků na blog, měření výsledků a také vám ukážu, které příspěvky měly u nás největší ohlas a co plánujeme do budoucna.