Možná jste již zaregistrovali informaci, že finanční správa od 1.9.2019 spouští elektronické dražby. Kdo tedy kvůli dražbám jezdil fyzicky na finanční úřad, už tak (prý) nebude muset. Je to obrovská výhoda, zejména pokud dražíte často nebo dražíte drobné movité věci. Elektronické dražby totiž finanční správa umožní jak u movitých tak u nemovitých věcí (auta, počítače atd.). Když jsem začal dražební podmínky analyzovat a zjišťovat, jak má celý systém fungovat, tak jsem zjistil, že na finanční úřad přece jen budete muset a možná několikrát.
Dnes bych vám chtěl sdělit pár základních informací o tom, jak finanční správa systém nastavila a co musíte udělat pro to, abyste se elektronických dražeb mohli účastnit. Bohužel jsem při přípravě článku zjistil, že se jedná o pilotní provoz pouze na Finančním úřadě pro Středočeský kraj a ostatní úřady se přidají až od ledna příštího roku.
Celý článek ke stažení ve formátu PDF najdete zde...
Když jsem pak navíc hledal v našem monitoringu dražeb, tak jsem zjistil, že zatím žádná elektronická dražba vyhlášena nebyla. Je to ale logické. Vyhlášené dražby v předchozích týdnech se museli vyhlásit jako fyzické. Co kdyby se třeba systém nepodařilo spustit. A nyní, když je systém v provozu, bude se čekat na první odvážné úředníky, kteří se do nových postupů pustí. Za pár měsíců si ale myslím, že fyzické dražby od finančních úřadů budou minulostí.
APED - APlikace Elektronických Dražeb
Finanční úřady označují nový systém zkratkou APED, jak již vyplývá z nadpisu, jedná se o zkratku názvu APlikace Elektronických Dražeb. Kdo sledujete dražby tak víte, že finanční úřady zveřejňují dražby na této adrese:
https://www.financnisprava.cz/cs/financni-sprava/drazby-financnich-uradu
Možná jsem odkaz na APED přehlédl, ale nikde jsem se o této novince na uvedené stránce nedočetl. Předpokládám tedy, že odkaz na příslušnou elektronickou dražbu a na registraci bude možné získat až v detailu jednotlivých dražeb. V každém případě vstupní stránka do APEDu je uvedena zde:
https://drazby.financnisprava.cz
Registrace a ověření identity
Dražeb se mohou běžně účastnit jak fyzické tak i právnické osoby. Podmínkou účasti na dražbách APEDu je, stejně jako na jiných elektronických dražebních portálech, registrace a následné ověření identity. Ale právě u ověření identity se potkáte s drobnou komplikací. Nejdříve ale k registraci.
Registrace
Při první návštěvě stránek APEDu kliknete na registraci a v tuto chvíli byste již měli být rozhodnuti, jak registraci provedete. Tedy čím jménem a na čí účet chcete dražit. Můžete samozřejmě dražit jak na fyzickou, tak jindy zase na právnickou osobu. Pak ale budete potřebovat více registrací.
Rozdíl v registračních formulářích je asi logický a tak třeba místo jména vyplníte u společnosti název právnické osoby apod. Navíc u právnických osob je vždy nějaký zástupce společnosti. Nezapomeňte také vyplnit číslo účtu, kam vám bude finanční úřad vracet dražební jistotu, pokud v dražbě neuspějete.
Pokud chcete formulář s registrací odeslat, musíte nejprve ověřit vaši emailovou adresu. Na formuláři vidíte, vedle políčka pro zadání emailu, modré tlačítko. Vyplníte email a kliknete na “Odeslat e-mail k ověření”. Na email vám pak přijde zpráva, ve které najdete kód a ten vyplníte do následující kolonky. V opačném případě vám nepůjde formulář odeslat.
POZNÁMKA: K celému postupu registrace připravuji video, které zveřejním na našem Youtube kanále “ADOL Monitor” - odkaz zde… Najdete tam také mnohem více informací, které jsem vyčetl z dražebních podmínek APEDu a další tipy na co si dát pozor. V některých detailech se totiž postupy liší od běžných elektronických dražeb, jak je znáte.
Přidělení přihlašovacího jména
Pokud očekáváte, že po registraci již bude možné přihlášení do systému, mýlíte se. Jako přihlašovací jméno má sloužit desetimístný kód, který ale dostanete až po ověření identity. Již teď vás ale mohu ubezpečit, že pokud přidělené jméno zapomenete, budete muset opět fyzicky navštívit finanční úřad a po ověření totožnosti vám dané jméno sdělí.
Ověření identity
No a zde je ten kámen úrazu. Ověření identity nejde obejít ověřením podpisu na nějakém formuláři a elektronickou konverzí na Czechpointu. Musíte zajít fyzicky na Finanční úřad a tam si identitu ověřit. Snažil jsem se dnes ze všemožných zdrojů ověřit informaci, kde bude možné identifikaci provést, ale nic konkrétního jsem nenašel. Snad jen: “bude prováděno v úředních hodinách dle příslušného územního pracoviště”. Mám ale zajít na podatelnu, registraci nebo na odbor vymáhání pohledávek? To jsem se nedozvěděl. (Pokud již tuto informaci víte, můžete ji přidat do komentářů. Jinak do slibovaného videa ji určitě zařadím.)
První přihlášení
Jak jsem již uvedl, systém mě zastavil v průběhu registrace, protože mi žádný finanční úřad ve čtvrtek v 17:00 identitu neověří. Nicméně v popisu píší, že po prvním přihlášení bude uživatel vyzván k nastavení nového hesla.
POZOR: Odkládat registraci na elektronickou dražbu u finančního úřadu se nevyplatí, protože byste dražbu nemuseli stihnout. Pokud se o dražby zajímáte, doporučil bych registraci co nejdříve. I když ještě žádnou dražbu neplánujete. Registrováni můžete být roky bez dalších aktivit.
Dražební podmínky finančních úřadů
Při procházení dražebního řádu mě překvapilo pár věcí, které bych zde chtěl okrajově zmínit. Ve videu na to bude více času, ale pokud se v dražbách orientujete, tak vám hned budou jasné “mírné” změny oproti běžným zvyklostem. Jedna otázka je ale zásadní… o tom později…
Platby
“Platby lze provádět výlučně bezhotovostně převodem z účtu na účet.” Platbu nelze složit v pokladně, zaslat složenkou ani hradit prostřednictvím platební karty. V celku rozumím platební kartě, ale proč nelze využít pokladny finančního úřadu? Speciálně pro rozhodnutí dražit na poslední chvíli, by pokladny byly zajímavé řešení.
Vrácení dražební jistoty
“Dražební jistota se neúspěšnému dražiteli vrací bez žádosti ve lhůtě 30 dnů ode dne ukončení dražby.” Tato lhůta mi taky přijde zbytečné dlouhá, ale u Finančních úřadů jsme na to zvyklí. Jo, když nezaplatíme my něco do 5ti dnů, tak to je situace jiná 🙂
Mnohem zajímavější je situace, pokud pošlete platbu špatně. Například spletete částku nebo variabilní symbol a úřad platbu nespáruje. Na vrácení peněz je pak nutná písemná žádost. Když o vrácení nepožádáte do 6ti let, peníze stát zabaví a stanou se příjmem státního rozpočtu.
APED přináší odlišnou logiku příhozů
A nyní asi ta nejdůležitější změna oproti online dražbám. Po pečlivém prostudování dražebního řádu jsem zjistil, že si finanční úřady našly vlastní dražební systém. Hovořím zde o způsobu přihazování a o rozhodování o tom, kdo je vítězem dražby. Nevím, zda se systém uchytí a jak je hodně “férový”, ale nezbývá než se s tím smířit.
U elektronických dražeb je běžné, že pokud je dražba vyhlášena v termínu od 14:00 do 17:00 a někdo učiní příhoz v 16:59, konec dražby se o 5 minut posouvá. Je to dokonce počítáno na vteřiny, tedy u příhozu v 16:59:33 se konec dražby posune na 17:04:33. Tímto způsobem pak probíhají některé dražby i několik hodin po původně stanoveném konci. Výši příhozu si dražitel určuje sám, stejně tak strategii, kdy a kolik přihodí.
Finanční úřady našly jiný způsob. Po začátku dražby si stanovíte maximální cenu, kterou jste ochotni za nemovitost nabídnout. Ukažme si to na příkladu nemovitosti s odhadní cenou 2 mil. Kč a vyvolávací cenou ve výši 1,4 mil. Kč. Dražba je plánována od 14:00 do 15:00. Vy si jako zájemce stanovíte strop 1,6 mil. Kč. Systém začne automaticky v dražbě přihazovat za vás a to vždy o nejnižší podání (to bývá od 1 tis. do např. 10.000,- Kč). Pokud si někdo stanovil limit vyšší, systém vás upozorní na to v okamžiku, když cena prolomí vaši hranici. Vám pak nezbyde nic jiného, než se přihlásit a tuto hranici navýšit. Nicméně příhozy opět automaticky dělá robot. Tedy po přihlášení uvidíte, že cena je již 1.620.000,- Kč a zvednete svůj limit např. na 1.670.000,- Kč, ale robot opět začne přihazovat po 1.000,- Kč.
Ve své podstatě je to ušetření času a předcházení chybám, při zadávání částek. Mě na tom zaráží ten fakt, že z daného systému úplně vypadl systém posunování konce dražby. V manuálu se píše, že:
“Uplynutím stanoveného konce dražby dražba končí; příklep je udělen tomu dražiteli, jehož podání je v okamžiku ukončení dražby evidováno jako nejvyšší.”
Zkrátka na koho systém ukáže v 15:00, ten je vítěz. Bude tedy nová strategie připravit si navýšení limitu na 14:59:49, abyste zvýšili šanci, že budete vybráni? I když cena nebude zdaleka tak vysoká, jak by mohla být u klasické dražby? Určitě nebudu ten, kdo u našeho příkladu dá na začátku limit na 1,8 mil. Kč a půjde na kávu. Místo pravidelných příhozů bude asi běžné, že lidé budou postupně posouvat svůj maximální limit. Ale uvidíme.
Závěr
Ať je připravovaný systém Finanční správy jakýkoliv, je přechod k elektronickým dražbám určitě tím správným krokem. Až se doladí detaily jako je fyzická identifikace na finančním úřadu apod., bude to mnohem lepší. Hlavně aby přibývaly v systému nemovitosti. Zatím není v nabídce vůbec nic.
Pokud chcete vědět více detailů o nové Aplikaci elektronických dražeb a o tom, jak probíhá registrace, ověření totožnosti atd., sledujte náš youtube kanál. Brzy na něm najdete nové video.
2 Reakce