Nemovitosti se dnes prodávají „skoro“ samy. Ceny rostou a zájemců je pořád dost. I když… I když se rychlost prodeje v posledních měsících prý zpomaluje. Přesto platí, že prodávající chtějí prodat své nemovitosti za maximální cenu. A zvýšit cenu nemovitosti nebo alespoň přilákat více zájemců, to je často úkolem kvalitní prezentace. Hovořím zde o poutavých fotografiích, videoprohlídce nebo dokonce 3D scanu nemovitosti.
Proč by vlastně měly nemovitosti na fotografiích vypadat dobře? Jak kvalitní prezentace přiláká realitním makléřům více klientů. Co jsou největší strasti lidí, kteří pro prodávající takové prezentace připravují? O tom jsem natáčel dnešní rozhovor s Tomášem Francem a Jitkou Porcalovou, kteří se věnují profesionálně fotografii, videoprohlídkám, 3D scanům i létání s dronem.
Chtěl jsem vědět co jejich práce obnáší, jakou používají techniku a zda může „obyčejný člověk“ pořídit také hezké fotografie. Například mobilním telefonem. Nepřekvapilo mě, že je to možné, ale mí hosté mi poradili pár tipů, na které by se nemělo zapomínat. Diskutovali jsme o dronech. Kde se může létat, zda dron k vánocům za 3000 z Číny bude dobrým pomocníkem při tvorbě prezentací.
V neposlední řadě jsme se podívali na některé inzeráty v praxi. Našel jsem na realitních portálech několik inzerátů které byly, dle mého názoru, ošizeny ze strany makléřů a kde právě špatně provedené fotografie mohou ublížit majiteli nemovitosti. Nehledě na špatnou reputaci makléřů, kteří se takovou kvalitou práce prezentují veřejnosti a potenciálním klientům. Stejnou chybu ale často dělají i samoprodejci.
Více již v novém rozhovoru...
Co se ve videu dále dozvíte a zhruba v jakém čase: 00:10 Představení hostů – Tomáš Franc, Jitka Porcalová 01:15 Jitka i Tomáš začínali v realitách, což byl dobrý základ pro jejich současnou práci 04:00 Pokud dodavatel služby zajistí fotografii, video, dron i 3D prohlídku, je to „o jednom úklidu“ 05:10 Hezké fotografie ukazují na profesionalitu makléře před klientem 06:30 Oko kupuje – dobrá fotografie přináší rychlejší a jednodušší prodej za vyšší cenu 08:00 Využití profi fotografů může zvýšit brand (značku) makléře 09:00 Kvalitní fotografii nedělá tělo fotoaparátu, ale objektiv (a fotograf) 10:05 Kvalitní tělo lze dnes pořídit od 10 do 15.000,- Kč a nezáleží tolik na značce 10:45 Bez postprodukce se dnes fotografie neobejde – retuš, barevnost, vyvážení bílé 12:15 Kvůli exportním můstkům se často řeší velikost fotografie nebo typ souboru 13:15 Základní chybou makléřů při fotografování je nepoužívání stativu 14:10 Pro interiérovou fotografii je ideální využívat širokoúhlé objektivy – cca 15 mm 15:25 Postprodukce není jen o dobrém počítači, ale hlavně o dobrém software (např. Adobe Photoshop Lightroom) 16:40 Tomáš doporučuje fotit do formátu RAW – jsou větší, ale pro postprodukci výhodnější 17:45 Kvalitní fotografii lze udělat i mobilem, ale je nutné dodržovat určitá pravidla 18:25 I s mobilem je nutné používat stativ 19:15 Nevýhoda mobilů je, že nemají ultra širokoúhlý objektiv – lze nahradit přídatnými objektivy 20:30 Na telefonu je výhodnější využívat speciální aplikace než klasický fotoaparát (umožňují ovlivňovat více parametrů již při pořízení fotografií) 21:30 Ukázka profi vybavení pro natáčení videí (fotoaparát, gimbál, náhledový monitor) 24:50 Fotostaging je spíše úklid pro fotografování, homestaging je o nábytku a o ukázce prostoru 28:05 Homestaging nemovitostem jednoznačně pomáhá 28:45 Makléři se někdy bojí říci majitelům, že by si měli uklidit 29:50 Nejsme úklidová firma i když si to lidé často myslí 30:30 Makléři často neví, proč si nás volají 32:15 Někdy je lepší kvůli počasí focení odložit, než mít šeredné fotografie nebo video 34:05 Makléř by měl myslet na klienty, kteří chtějí mít ty hezké fotografie 35:30 Cena za nafocení, natočení dronem a za videoprohlídku se pohybuje cca 5-6 tis. Kč (běžná prohlídka s max 20-30 fotografiemi) 38:50 Komentáře ke kvalitě fotografií z inzertních serverů 39:15 Vždy je lepší fotit na šířku než na výšku 39:26 Fotografie by měly navozovat pozitivní dojem z nemovitosti 40:20 20-30 minut úklidu změní celkový dojem z fotografie 40:53 Na fotografiích nejsou vidět celé nemovitosti, jsou zbytečně oříznuté 41:35 Starší nemovitosti ve špatném stavu je spíše lepší fotografovat zvenku 42:20 K tomu je dobré přidat půdorys a ukázat okolí např. z dronu 44:00 I soukromí vlastníci (samoprodejci) již dnes chápou důležitost dobrých fotografií 47:00 Dobrá fotografie je o detailech (nepořádek, rozestlané peřiny, úklid kolem krbu…) 48:10 Blesk v interiéru dělá nepříjemné stíny, pokud míří přímo dopředu 51:05 V dětském pokoji hračky neškodí, ale u ostatních místností je třeba myslet na úklid 53:50 Majitelé nemovitosti často úklid bojkotují 55:05 Drony za 3-5 tis. Kč nejsou vhodné na práci – hůř létají 56:10 Nové drony se pohybují kolem 10-15 tis. a Tomáš preferuje výrobce DJI 57:10 Létání s dronem bez povolení je možné maximálně mimo zastavěná území 58:10 Jinak by se měl kontaktovat městský úřad, oznámit vše sousedům 59:00 Pokud chcete dodržet předpisy, téměř byste nic nenatočili 1:00:00 Obejít a informovat sousedy je minimum, co by měl makléř při točení dronem udělat 1:02:00 Fotografie lze upravit lépe než video, abyste splnili podmínky na ochranu soukromí ostatních 1:04:30 Dron může být vzhledem ke své váze i zbraň – způsobit škody na majetku apod. 1:06:40 Stává se, že po zveřejnění fotografií a prohlídky se ozvou sousedé a požadují úpravu nebo stažení prezentacePřehrajte si celé video na youtube...
Poslechněte si rozhovor formou podcastu nebo stahujte jako mp3 ...
2 Reakce